[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره پایگاه :: جستجو :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی عباس داورمنش::
آثار و تالیفات::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
کلینیک نیماه ::
پیوندها::
همکاران::
کنگره ها و همایش ها::
::
کلینیک نیماه

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: فرزند نوجوان و تحصیل
:: مرکز مشاوره نیماه ده ساله شد
:: بیش فعالی در کودک
:: کودکان و ترس
:: مسئولیت پذیری
:: هدفمند شدن یارانه ها و مشکلات افراد با ناتوانی ذهنی
:: سارای لجباز
:: دردسر هوش پرهام
:: رنج بی پایان شهرام
:: نقش استثنائی بودن فرزند برارتباط های اجتماعی خانواده
:: راز پوریا
:: مقدمه‌ای بر اصول توان‌بخشی معلولان
:: دغدغه‌های مادرانه
:: معما
:: کودک و مرگ عزیز
:: اثرات معلولیت ذهنی فرزند بر خانواده (خلاصه یک تحقیق)
:: کودک و سوالات کودکانه اش
:: کودک و دروغ
:: نفرین شده
:: خسوف
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
:: بیش فعالی در کودک ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۷/۱۹ | 

بیش فعالی در کودک

شاید بتوان ادعا نمود بدون اغراق بخش اعظم مراجعین به مطب روان پزشکان کودک یا مراکز مشاوره روان شناسان کودک را مادرانی تشکیل می دهند که شکایت از بیش فعالی فرزند خود دارند .
-          بچه ام خیلی نا آرامه
-          امان منو بریده
-          از دیوار راست بالا می ره .
-          دیگه از دستش جون ندارم
-          زندگی برامون نگذاشته
-          و کم و بیش اغلب این مراجعات به تجویز داروهایی همچون " ریتالین " ، " ریسپریدون " ، " هالوپرید ول " ، ... منجر می گردد .
-          نکته اینجاست که همه کودکانی که بجرم یا گناه ابتلا به بیش فعالی محکوم به مصرف دارو می شوند واقعا به بیش فعالی به آن معنایی که امروزه شایع شده مبتلا نیستند . سوال اینجاست که که اصلا بیش فعالی یعنی چه ؟ آیا هر نوع بیش فعالی نیازبه دارو دارد ؟ اصلا به چه میزان از فعالیت کودک میتوان بیش فعالی اتلاق کرد ؟ و آیا کودک سالم کودکی است که آرام بنشیند تا مادرش سریال تلویزیونی مورد علاقه اش را تماشا کند ؟ گاهی شیطنت ها و آزاررسانی های کودک سبب این شبهه می شود . گاهی بی حوصلگی مادر سبب کم تحملی او نسبت به رفتار کودک است . گاهی واقعا کودک پرجنب و جوش و پرتحرک است ، اما چقدر پرتحرک ؟ چه میزان تحرک کودک مشروع و مقبول است و چه میزان نیست ؟ و نهایتا آنکه امکان دارد براثر نقص توجه بیش فعال باشد ، یا حتی نقص توجه داشته و بیش فعال نباشد ، تا کی قرار است بخشی از همین کودکان چوب مادرنبودن مادران خود را بخورند و بی حوصلگی مادرانشان به پای بیش فعالی فرزند گذاشته شود و به عوض رفع بی حوصلگی مادرانشان به پای بیش فعالی فرزند گذاشته شود وبه عوض رفع بی حوصلگی مادران ، با حوصلگی کودکان را به ضرب دارو کاهش دهند . و آن وقت است که اعلام می کنیم کودکان تهرانی در حال چاق شدن هستند و اضافه وزن در آنها شایع شده که البته میتواند ناشی از کم تحرکی باشد .
-          بیش فعالی چه کودکی است ؟ در مفهوم عام نمیتوان تعریف مشخصی از بیش فعالی ارائه نمود . زیرا فعال بودن یک کودک محدود معینی ندارد که بشود گفت مثلا این کودک چون بیشتر از حد معمول ، یا بیشتر از سایر بچه ها فعالیت و دوندگی روزانه دارد بنابراین بیش فعال است . زیرا فعالیت داشتن و فعالیت زیاد داشتن مشخصه دوران کودکی است . شاید در کمتر فرهنگ و اجتماعی بازی و تحرک کودک تا به این حد مورد نکوهش بوده و در عوض ساکت و آرام نشستن کودک مورد تحسین و نشان از ادب و تربیت صحیح است . حال آنکه در روان شناسی امروز چنانچه کودکی آرام و بقولی تسلیم باشد از دیدگاه روانشناسی آن کودک باید مورد بررسی قرار گیرد که مشکل چیست ؟ زیرا بهر حال هر کودک سالم در روند رشد به دلیل بی پروایی در رفتار ، کنجکاوی شدید نسبت به پدیده های محیطی ، لذت از داشتن قدرت تحرک و جابجایی ، در وقت بیداری دائم در حال حرکت و جنب و جوش است . وقتی بخواب میرود که توان تحرک و فعالیت او کم شده نیازمند رفع خستگی است و وقتی باز بیدار می شود به شوق حرکت و جابجایی توام با کنجکاوی ، یافتن نایافته ها ، تحرک و جنب و جوش و دویدن را از سر میگیرد . اما کجا ؟ در فضایی باز و دلگشا یا فضایی محدود و پرمخاطره به نام آپارتمان ؟. یک چهاردیواری تنگ و پراز اشیاء ریزو درشت که دویدن و تحرک را محدود و خطرزا میکند . " این برق است " . " این آب است " . " این گاز است " . " این تیز است " . " این شکستنی است " . " این پرتگاه است " . " این خطرناک است " . پس تو باید به آنی که من تعیین می کنم بازی کنی و به شکلی که من تعیین می کنم بازی کنی و فقط تا زمانی من می گویم بازی کنی و اگر غیر از این باشد تو بیش فعال هستی و من تحمل ندارم . بیش فعالی در مفهوم عام دارای اینگونه معنایی است . به عبارت دیگر امکانات خانواده و حوصله متولی ( مادر ) کودک تعیین می کند تا چه حد از فعالیت نامش فعالیت است و بیشتر از آن نامش بیش فعالی است .
 

 بیش فعالی Hyper Active
 اما در مفهوم خاص کلمه که امروزه بیشتر مورد توجه است ، بیش فعالی عبارت است از وضعیتی در کودک که در درجه اول کم توجهی و نقص در توجه مورد نظر است و در مواردی نیز با نا آرامی و بیقراری توام با آن ، که به مورد اول در اصطلاح علمی A.D.D (1) و به مورد دوم یعنی بیقراری توام با نقص توجه A.D.H.D  (2) اتلاق می گردد . به عبارت دیگر وقتی واژه بیش فعالی را به کودک اتلاق می کنیم منظورمان کودکی است که اولا نقص توجه دارد و در ثانی بیقراری ناشی از نقص در توجه دارد . بنابراین ظاهرا داریم متوجه می شویم که زمانی میتوانیم عبارت بیش فعال را به کودک اتلاق کنیم که نقص توجه توام با ناآرام بودن در روند رشد در او مشاهده می گردد . مثلا صداها و محرک های اطراف به سادگی حواسش را پرت میکند . به دشواری میتواند به فعالیتش نظم داده آنرا به پایان برساند . از کارهای پیچیده ذهنی طفره می رود . به سختی میتواند توجهش را ضمن انجام یک کار تا آخر حفظ کند . به جزئیات توجه چندانی ندارد . عموما بی دقت است . در کنار این خصوصیات ، در مدرسه نیز در خواندن ، نوشتن یا محاسبه کردن مشکل دارد . با سایرین نیز ارتباط پایانی ندارد و دائم از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد . به تعبیری به این گونه موارد اختلال نقص در توجه توام با بیش فعالی گفته می شود . عامل اصلی آن را آسیب در بخش جزئی مغز دانسته اند D.M.B (3) که در درجه اول موجب اشکال دریادگیری خواندن (4) یا نوشتن (5) یا محاسبات ریاضی (6) می شود . علت بروز آن به درستی معلوم و مشخص نیست . فقط از آنجا که در خانواده یا نسل های متعدد در یک خانواده گاهی تکرار می شود علت آنرا ارثی ( ژنتیک ) اعلام کرده اند .
نکات قابل ذکر در مورد این عارضه اینکه اولا با هیچ عارضه مغزی یا ذهنی رابطه مستقیم ندارد یعنی جزء عقب ماندگان ذهنی (7) نیست . یا مواردی مشابه آن ارتباطی ندشاته گاه فرد مبتلا بجز دریک دو مورد از ضایعات مذکور در بقیه فعالیت های ذهنی و هوش عمومی عالی بوده میتواند به مدارج عالی علمی برسد . ودوم آنکه اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به A.D.D و نیز A.D.H.D اوج مشکل و ناآرامی شان تا سن بلوغ بوده از بعد از آن ظاهرا به دلیل تغییرات هورمونی و متابولیسم وضعیت اینگونه افراد به تعادل و آرامش نزدیک می شود .
در مورد اینگونه کودکان شایع ترین شیوه درمان استفاده از دارویی است به نام " ریتالین " (8) البته گاهی به دلیل جواب ندادن عارضه به این دارو از سایر داروهای مشابه همچون " ریسپریدون (9) و هالوپریدول (10 ) نیز استفاده می گردد .
قرص ریتالین که طبق قانون سازمان نظام پزشکی فقط توسط روان پزشکان محترم قابلیت نسخه شدن دارو نوعی " آمفتامین " ( 11) به حساب می آید در ابتدا به عنوان داروی جانشین " کوکایین " (12 ) و بعد به گونه ای غیر منتظره و جالب دردرمان نقص توجه موثر واقع گردید . این دارو در مدت اثرش ( بعد از مصرف ) یعنی حدود 3 تا 4 ساعت عدم تمرکز و پراکنده فکری را به حداقل می رساند ولی بعد از ازبین رفتن اثر آن بی دقتی و با آرامی از سرگرفته می شود .
باز نکته ای که دراستفاده از دارو باید تاکید شود این که مصرف آن باید دقیقا تحت نظر روان پزشک صورت گرفته میزان مصرف و مدت مصرف یا کاهش یا افزایش دوز آن به هیچ وجه نباید سرخود بدون مشورت با پزشک معالج صورت پذیرد . در مواردی که ریتالین پاسخگوی رفع نیاز اینگونه کودکان نباشد از داروهای ضد افسردگی ( 13 ) و ضد روان پریشی (14 ) نظیر ریسپریدون یا هالوپریدول نیز طبق توصیه و تجویز روان پزشک استفاده می شود . ضمنا درکنار مصرف دارو لازم است به مواردی مشابه مشاوره خانواده (15 ) رفتار درمانی (16 ) کودک و احیانا رفتار درمانی شناختی (17 ) والدین پرداخته شود .

 پر تحرکی Agitation
 در مواردی کودک واجد انرژی بالاست . این مورد بیشتر در مورد پسر بچه ها صادق است ( البته دختر بچه ها هم گاهی مبرا نیستند ) ، دائم درحال دویدن یا پریدن است . در بیشتر موارد سروتن آنها خیس عرق است . اینگونه کودکان معمولا ضعف تمرکز و کم توجهی ندارند ، فقط انرژی زیادی صرف می کنند و گویی خستگی ناپذیرند . این وضعیت نباید به عنوان یک بیماری یا اختلال (X  ) دیده شود بلکه بهتر است به عنوان یک خصوصیت ( XX ) تلقی گردد . بد نیست اینگونه کودکان در ساعاتی از روز به عوض رفتن به کلاس مثلا زبان یا کامپیوتر بیشتر به ورزش هایی نظیر دویدن ،شنا ، اسکیت ، ژیمناستیک بپردازند تا انرژی آنها مصرف شود .در مواردی خوراکی هایی در بدن آنها تولید تحریک انرژی مضاف می کند . این خوراکی ها در کودکان مختلف این چنین فرق میکند . بستنی  ، شکلات ، شیرینی جات ، سرکه ، ادویه جات موجود در غذا ، حتی مصرف برنج یا سیب زمینی . با ید نوع مواد غذایی مورد مصرف کودک طی روز بررسی شده رباطه های به دست آید . وبعد از یافتن مواد مرتبط ، مصرف آن مواد قطع نشود . بلکه تا حد امکان محدود گردد . مثلا به عوض خوردن هشت بستنی در طی روز به مصرف یک یا دو بستنی درطی روز بسنده گردد .
 
فرزند لوس Spoiled child
 به فرزندانی گفته می شود که تابع قاعده و قانون بزرگترها نیستند و هر کار دلشان بخواهد انجام میدهند ، وقتی اصرار بزرگترها در انجام یا عدم انجام کاری روبرو می شوند لج کرده به مقابله با بزرگترها برخاسته اقدام به نافرمانی می کنند .این رو در رویی کودک و بزرگترها به درجه ای میرسد که بزرگترها اظهار عجز می کنند و حتی الامکان تسلیم خواسته منطقی یا غیر منطقی فرزند می شوند و یا نهایتا به دنبال چاره های جادویی برای ختم قائله برمی آیند و این چاره جادویی چیزی جز داروی آرام کننده ، شل کننده ، و تسلیم کننده در مقابل بزرگترها نیست .
لوس بودن ولوس شدن یک رفتار است . رفتاری که تحت تاثیر رفتار اطرافیان تدریجا شکل می گیرد و به صورت یک عادت رفتاری درمی آید . عامل شروع آن تزلزل در بایدها و نبایدها ی اطرافیان است . به شکل های مختلف ممکن است به وجود آمده باشد .
1-      مادر خوشد دربرنامه های مربوط به فرزند ش متزلزل دارد . گاهی انجام کاری را می خواهد و گاهی نمی خواهد . زمانی چیزی را منع می کند و در زمان دیگر و شرایط دیگر منع نمی کند . اصلا خودش هم الگوی صحیح زیستی مناسبی که زمینه همانندسازی باشد ارائه نمی دهد .
2-      دخالت های حمایت گرانه هر از گاه پدر که استراتژی تربیتی مادر را وتو می کند .
3-      پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و نیزسایرین که حامیان مخربی برای تربیت فرزند بوده برنامه های تربیتی مادر را وتو میکند .
درلحظه همه چیز به خیر و خوشی می گذرد اما کودک از ابتدا می فهمد که درمقابل هر خواسته ای میتواند بایستد و بنا به میل خود عمل کند .
بعد به میل خود عمل کردن یک عادت رفتاری می شود ، به گونه ای که اعلام می شود . – " از اول اینطور بود " – " ذاتش خرابه " . – اصلا حرف گوش کن نیست و خود سره " ... خودسری ولوس بودن فرزند تدریجا از حالت رفتار بچه گانه خارج شده در مقاطع سنی بالاتر به رفتارهایی ناپسند و ناخوشایند بدل می شود و موجب آزار والدین و سایرین می شود . کاش از ابتدا فرزندمان تحت نظارت یک نفر بزرگ شود و ضمنا آن یک نفر هم بداند در تربیت فرزند مهربانی توام با قاطعیت تکلیف کودک را از ابتدا با بکن و نکن ها روشن کرده وی را لوس و از خود راضی ولجوج و منفی  مخالفت جو (18 ) بار نمی آورد که به عنوان بیمار نیازمند دارو باشد .


مادران بی حوصله و فرزندان با حوصله
گاهی مواجه می شویم با کودکانی که برخلاف مادران بی حوصله خود بسیار سرحال و سرزنده اند . در این مورد خاص به عوض کودک ، باید متولی یا متولیان کودک مورد توجه قرار گیرند . بنظر می رسد دراینگونه خانواده ها مشکلات به شکل گوناگون به چشم می خورد . اولین مشکل تک فرزندی یا در مواردی دو فرزندی است که گاهی دخالت های بی جای مادر یا والدین درشیوه زیست آنها موجب آشفتگی شرایط اینگونه کودکان می گردد. در مواردی اشتغال خارج از خانه مادر چنان او را خسته می کند که دیگر حوصله ای برای سروکله زدن با بچه ها نمی ماند . فرزند یا فرزندان در حسرت یک نوازش گرم مادرانه اند . پدرها اکثرا جزتهیه پول و نیازهای مادی خانواده نقشی را عهده دار نمی شوند . اینگونه پدرها براین باورند که همین که رفاه و هزینه های زیستی را عهده دار هستیم وظیفه مان ادا شده است و بقیه امور به عهده همسران مان است . و زن مکلف می شود تا عهده دار تربیت فرزند یا فرزندان نیز باشد . اما یک زن یا یک مادر مگر چقدر میتواند از خود غافل مانده و به فرزند برسد . – " مگه من چه کردم ؟ مگه چند بار زندگی می کنم ؟این چه زندگی است ؟ آن از شوهرم که خودخواهی اش بی حد و حصر است ، این از بچه ام که انگار من خدمتکار دست به سینه اویم ، باید دائم به او برسم و خواسته های او را پاسخگو باشم . تازه بنظر نمیاد اونطور که باید قدرشناس باشه ، بنظر نمیرسه منو دوست داشته باشه ، گاهی که به لج می افته منو میزنه یا میخواد منو گاز بگیره ، خیلی حق ناشناسه ، مثل باباشه ، اصلا از آوردنش پشیمونم ، ولی چه کنم که ؟" واقعا کشمکش سختی است . رو در رویی نابرابر در گذر زمان . و در آخر مادر خسته و کودک مخالفت جو . به همه چیز جواب نه می دهد ، لج می کند ، کاریش هم نمی شود کرد . " به هر حال بچه است . فرزند ما است ، اشکال از کجاست ؟ من سعی کردم مادر خوبی باشم ! از کارم زدم و مدام با اویم . دیگه چی می خواد ؟ مگه مادرای دیگه چی کار میکنن که من نمیکنم ؟ سعی کردم مادر خوبی باشم ." اما فقط سعی کردی ، و واقعا هم سعی کردی اما نشد . چون کمتر به این فکر کردیم خواسته او چیست ؟ نیازهای او را برمبنای ذهنیت خودمان رقم زدیم و کلی زحمت کشیدیم اما ظاهرا بیهوده . فرزند ما مخالفت جو ، لجباز و نق نقواست . چه می خواهد ؟ شاید همبازی . شاید همبازی مناسبت . کودک امروز تنهاست . کودک امروز در محبس آپارتمان زندانی است و زندانبانش مادرمهربان اوست که هر چند او را با تمام وجود می بوسد اما گاهی در نهایت بی حوصلگی ، و البته تقصیری هم ندارد . چون مادرهم از وضعیت خود راضی نیست . حوصله همبازی شدن دائم با فرزندش را ندارد . او هم تنهاست و همبازی ای غیر از کودکش در فضایی بیرون از آپارتمانش می خواهد .
درسنت ، زنها با هم بودند ، بچه ها با هم بودند و مردها هم با هم . گاهی نوبرانه و تازه تازه به هم می رسیدند و از دیداز هم شاد می شدند ، و لذت می بردند . کودک در سنت همبازی داشت . اسباب بازی نداشت اما ریز و درشت همبازی داشت . اسباب بازی هاش بسیار ساده بودند . قلوه سنگ ، چوب دستی ، در قابلمه ، ویک عروسیک دست ساز مادربزرگ . حیاط ایمن و وسیع داشتند . همبازی های ریز و درشت داشتند و در کنار همه اینها مادر داشتند و مادری در آن دوره چقدر شان داشت که بهشت زیر پایش بود . اما کودک امروز در اطرافش پر است از
" پلی استیشن " و " سی دی های کارتونی " و " موبایل " و " لب تاب " و " عروسک های رنگارنگ رباتیک " در حصار آپارتمان و زندانبانی مهربان به نام مادر و دریک مشت کلاس های بیهوده زبان ، موسیقی ، کامپیوتر ، و درنهایت تنهایی . پس فرزند ما فعالیتش غیرعادی است لذا بیش فعال است و باید که از طریق دارو آرام شود !!!

مخلص کلام
فرزند داشتن تنها فرزند آوری نیست . باید حتی الامکان به شکلی جامعه پسند او را بپروریم تا جامعه پذیرای او باشد . کودک انسانی جدید است . باید در سلامتش بکوشیم و برایش زندگی مهیا کنیم . هم به شاد بودنش سعی کنیم و هم به خوب بزرگ شدنش . این انسان نو در آغاز معمولا پرتحرک است . گاه بسیار شیرین است و گاه بسیار تلخ . هر دو حالش را دوست داشته باشیم . زمانی بچه دار شویم که حوصله پذیرایی از او را داشته باشیم . خوب تربیتش کنیم . به خواسته های منطقی اش تا میتوانیم پاسخ مثبت دهیم وبه خواسته های غیر منطقی اش قاطعانه پاسخ منطقی بدهیم و هیچکس در بکن و نکن ها مان دخالت نورزد. اسباب بازی محدود و مناسب بخریم . او را به مهدکودک خوب ببریم که همبازی پیدا کند . آنقدر او را ابزار چشم و همچشمی بین دوستان و آشنایان قرار نداده و به کلاس های دهان پرکن زبان ، کامپیوتر ،موسیقی ، خط ... نفرستیم ، مگر معقولانه و برحسب استعداد و علاقه اش بفرستیم . تا می توانیم او را به پارک بازی و ورزش هایی چون ژیمناستیک ، شنا ، فوتبال ، دوچرخه سواری ، اسکیت ببریم که انرژی تخلیه کند ( البته با برنامه ) . حال چنانچه  بیش فعالی به معنای اخص کلمه نیز داشت اقدامات درمانی لازم را فراموش نکنیم . فرزندان ما بیش از آنکه به ما تعلق داشته باشند مال خودشان هستند ، آنها نزد ما امانت اند . امانت دار خوبی باشیم .

بایدها
داشتن تحرک و فعالیت از مختصات دوران کودکی است
باید ملاکی برای میزان فعایت کودکان داشته باشیم تا بیشتر از آن را بیش فعالی بنامیم
بیش فعالی به معنای خاصی عبارت است از ناآرامی توام با نقص توجه
عامل اصلی بیش فعالی از نوع خاص وجود آسیب جزیی در مغز است
درصورت وجود بیقراری از نوع خاص مصرف دارو باید تحت نظر مستقیم روان پزشک شروع ، تمام ، کم یا زیاد گردد.
بعضی کودکان تحرک زیاد داشته اما نقص توجه ندارند
کودک در سنت به جای اسباب بازی های رنگارنگ ، همبازی و فضای بازی داشت
باید از میادین ورزشی و گرایش به ورزش هایی چون اسکیت ، شنا ، ژیمناستیک ، فوتبال ... د رجهت تخیه هیجانات و نیروی اضافی فرزند بهره گرفت
نبایدها
ساکت و آرام بودن نشان از سلامت کودک ندارد .
بیش فعالی کودک در معنای عام در بسیاری موارد نشان از بی حوصلگی مادر دارد
لوس بودن و تمرد از دستورات و مخالفت جویی نباید به پای بیش فعالی نوشته شود .
کودک امروز تنها و زندانی است .
کودک امروز فضای بازی و همبازی ندارد اما تا دلتان بخواهد اسباب بازی دارد .
نباید از کلاس های زبان ، موسیقی ، کامپیوتر و... به طور تحمیلی و بی نتیجه و بخاطر چشم و همچشمی استفاده نمود .
چاره ناسازگاری های کودک استفاده از دارونیست


1-A.D.D .----------Attention   Deficit   Disorder
2-A.D.& ---------Hyperactive  Disorder
3-M.B.D---------Minimal brain Damage                                          
4-Dislexia
5-Disgraphia
6 -Discalclia                                                                                                
7- M.R –Mentally Retarded
8-Ritalin
9-Risperidone
10-Halopridol                                                                                     
11-Amphetamin
12_Cocain                                            
13-Anty Deppresant                                                                              
14- Anty Psychotic
15-Fmily Counselling 
16-Behaviortherpy  
17-Cognition.B.T                                                                                                                                         
18-Negativist
X-Disorder      
XX-Characteristic 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 14407 بار   |   دفعات چاپ: 872 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 71 بار   |   0 نظر
پایگاه اینترنتی عباس داورمنش Officail Website of A.Davarmanesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 897 queries by yektaweb 3506